Van Mossel Automotive Group groeit gestaag, mede door een toenemend aantal overnames in Nederland, België, Duitsland, Luxemburg en binnenkort ook op de Britse Kanaaleilanden. De overgenomen vestigingen worden verbouwd volgens de Van Mossel-huisstijl. Volgens architect Wilco van Engelenburg – verantwoordelijk voor het ontwerp van zo’n veertig vestigingen van Van Mossel – betekent dit een hoog afwerkingsniveau met hoogwaardige materialen. ‘Huisafbouwer’ DAS Bouwsystemen uit Drunen is hier verantwoordelijk voor.
Rijdend door Nederland valt het op dat de naam Van Mossel op steeds meer gevels van autobedrijven prijkt. Inmiddels telt Van Mossel Automotive Group 349 vestigingen in Nederland, België, Duitsland, Frankrijk en Luxemburg. Binnenkort komen daar zes vestigingen bij op de Britse Kanaaleilanden Jersey en Guernsey en op Isle of Man en Isle of Wight. Het bedrijf is dealer van vierendertig automerken – variërend van onder andere Alfa Romeo, Audi, Jaguar, Jeep, Mercedes-Benz en Volkswagen – en laat de overgenomen vestigingen ombouwen volgens de Van Mossel huisstijl. “Typisch Van Mossel is een hoogwaardige uitstraling, een mooie presentatie van de auto’s en van buiten moet de vestiging eruit springen in een rijtje van vergelijkbare showrooms”, legt Wilco van Engelenburg uit. De architect van Architectenbureau Guido Bakker uit Veenendaal weet waarover hij spreekt. Hij is gespecialiseerd in het ontwerpen voor de automotive branche. Voor Van Mossel Automotive Group heeft hij al voor zo’n veertig vestigingen het ontwerp gemaakt. Hij legt uit dat ieder automerk een eigen Corporate Identity heeft. “Deze komt in het ontwerp naar voren. Zo heeft bijvoorbeeld Audi een strakke look, met mooie ledverlichting in het plafond ver werkt en werkt Mercedes-Benz veel met ronde, organische vormen. Daar wordt subtiel de eigen Van Mossel-huisstijl aan toegevoegd.”
Akoestiek
Opvallend is de rust die binnen heerst. “Van Mossel Automotive Group stelt sinds een jaar of vijf à zes specifieke eisen aan de akoestiek in de showrooms. Daar waar voorheen autoshowrooms – veelal door het gebruik van harde materialen als glazen gevels en harde vloerbedekkingen – bekend stonden als galmbakken, heerst bij de vestigingen van de Van Mossel Automotive Group een bijna weldadige rust als het om de akoestiek gaat”, legt Van Engelenburg uit.
Huisafbouwer
Daar waar Architectenbureau Guido Bakker een beetje als ‘huisarchitect’ voor het bedrijf in Waalwijk kan worden beschouwd, is de benaming ‘huisafbouwer’ treffend voor DAS Bouwsystemen uit Drunen. De samenwerking met Van Mossel Automotive Group dateert al van meer dan tien jaar geleden, vertelt Berry Maas, projectvoorbereider bij het afbouwbedrijf uit Drunen. “Destijds was algemeen directeur Eric Berkhof op zoek naar een totaal afbouwbedrijf voor de verbouwing van het toenmalige hoofdkantoor. Dat is blijkbaar goed bevallen, want sinds die tijd hebben we de afbouw verzorgd voor wel vijftig vestigingen van Van Mossel, hoofdzakelijk de verbouwingen. Dan wordt een overgenomen vestiging verbouwd naar de huisstijl van Van Mossel.”
Het afbouwbedrijf uit Drunen treft meestal bij de verbouwingen steeldeck panden aan. Maas: “Het zijn vaak industriële panden met veel prikkelende factoren. Aan ons de taak om deze panden te upgraden naar een modernere standaard look. DAS bewaakt de planning, coördineert en voert overleg met directie van de vestiging en zorgt dat alles op de afgesproken datum is gerealiseerd. Van Mossel heeft een eigen huisstijl die onze werkzaamheden standaardiseert. Maar elke vestiging heeft wel zijn eigen specifieke aanpak van details. Zo hebben we bijvoorbeeld bij een van de Waalwijkse vestigingen een special toegepast. Het plafond loopt daar scheef. Door een koof waterpas aan te brengen, lijkt het alsof het plafond scheef wegloopt. Een mooi optisch effect.”
Akoestische oplossingen
Doordat in autoshowrooms veelal harde materialen worden toegepast – zoals harde vloerbedekking en glazen gevels – moeten de akoestische oplossingen veelal worden gezocht in de toepassing van plafondpanelen. DAS Bouwsystemen werkt veel met systemen van Rockfon, zegt Maas. “De akoestische prestaties zijn heel goed voor de showrooms. Je merkt een soort rust, hetgeen bijdraagt aan de klantbeleving. Klanten moeten niet afgeleid worden, hun focus moet op de auto’s liggen.”
De keuze valt sinds de introductie van het vernieuwde kleurenassortiment op Color-all van de fabrikant uit Roermond. “Deze adviseren wij in de regel voor toepassingen in bijvoorbeeld showrooms”, legt Corné van Meer uit. Volgens de Area Sales Manager van Rockfon speelt de grote variatie aan verkrijgbare kleuren hierbij een grote rol. “De panelen zijn in vierendertig verschillende kleuren verkrijgbaar. Daarnaast zijn de akoestische prestaties erg goed en zijn de panelen in verschillende afmetingen verkrijgbaar. Bij de Van Mossel-vestigingen zijn veelal de kleuren wit, zwart en grijs toegepast in de niet gebruikelijke afmetingen 120 x 120. Deze grote afmeting zorgt voor een rustige uitstraling. Het bijbehorende gekleurde Chicago Metallic ophangsysteem wordt in dezelfde matte kleur geleverd. Hierdoor valt het ophangsysteem niet meer op en wordt het een groot gekleurd vlak met een rustige uitstraling. Naast gekleurde panelen worden er ook Krios-panelen in dezelfde grote afmeting toegepast. Op deze manier kun je zonering toepassen in de showrooms”, aldus Van Meer. Volgens Maas passen de plafondpanelen bij hetgeen de automotive groep uit Waalwijk voor ogen heeft. “Van Mossel wil een hoge standaard in de afwerking en wil dat er uitsluitend hoogwaardige materialen worden toegepast.”
Autostrada
De hoge standaard is zeker van toepassing op de vestiging Autostrada in Rotterdam. Hier heeft DAS Bouwsystemen de afbouw verzorgd van de Mercedes-Benz-vestiging. De nieuwste modellen van de Duitse fabrikant – van de bekende A-klasse en C-klasse, de nieuwe elektrische modellen tot en met de spectaculaire AMG GT-modellen – staan te glanzen in de showroom. Allemaal met prachtige golvende vormen. “Volgens de Corporate Identity van Mercedes-Benz moesten deze golvende, organische vormen ook in de showroom worden toegepast. Hiervoor hebben we een aantal constructies moeten wegwerken. Als gevolg daarvan zijn er verschillende plafondhoogtes en oppervlakken ontstaan. Deze hebben wij met behulp van koven en zakstukken opgevangen om hier het plafond aan op te kunnen hangen. Ik vind het eindresultaat wel geslaagd.”
Ondanks dat de vestiging er piekfijn uitziet, weet DAS Bouwsystemen dat ze weer terug kunnen komen bij Autostrada. “De grote automerken met een luxe uitstraling hebben de gewoonte om een keer per zeven à acht jaar de interieurlijnen te veranderen. Die moeten weer aan de dan heersende standaarden voldoen. En dan mogen wij weer aan het werk!”