Het kantoor dat even rustig klinkt als het eruit ziet

1 januari 1

Met een goede akoestiek worden open kantoorruimtes een aangename werkplek

This new office building at Otto Nielsens vei is the first BREEAM Excellent project in the city of Trondheim, Norway

This new office building at Otto Nielsens vei is the first BREEAM Excellent project in the city of Trondheim, Norway

We nemen een ruimte waar met al onze zintuigen. Moeten architecten dus niet evenveel tijd besteden aan hoe een ruimte klinkt als aan hoe deze eruit ziet? De akoestiek op kantoor is de op een na belangrijkste fysieke factor die de productiviteit op de werkplek beïnvloedt (na licht). Nu we steeds meer overgaan naar een ‘kenniseconomie’, waarin succes steeds meer afhangt van productiviteit en tevredenheid van mensen, wordt geluid op kantoor een steeds heter hangijzer voor bedrijven.

Akoestiek is vooral een thema geworden in de open kantoorruimtes die veel bedrijven tegenwoordig gebruiken. Søren Peter Lund, senior researcher bij het Deense nationale onderzoekscentrum voor de werkomgeving legt uit:

"Het gebrek aan privacy in een open kantoor geeft medewerkers het gevoel continu bekeken te worden. Het geluid om hen heen kan waargenomen worden als een bedreiging en inmenging. Vooral als mensen om je heen praten, is het vaak moeilijk je te concentreren. De akoestische kwaliteit van een ruimte is een van de voornaamste factoren om rekening mee te houden bij het ontwerp van ruimtes die zijn bestemd voor communicatieve en cognitieve taken.".

De akoestiek aanpassen

Onderzoek toont aan dat medewerkers in een open kantoor 15% minder productief zijn. Ze hebben meer moeite zich te concentreren door kleine afleidingen die zorgen dat ze meer dan 20 minuten geconcentreerde werktijd per dag verliezen. Wie de akoestiek van een open kantoor aanpast, ziet echter dat de productiviteit stijgt. Medewerkers kunnen zich circa 50% beter focussen en zijn ongeveer 50% minder afgeleid. Ze maken 10% minder fouten en het stresspeil daalt met meer dan een vierde1.

Met behulp van materiaal dat geen geluid weerkaatst op plafonds en wanden, kunt u bijvoorbeeld de nagalm van spraak tot een aangenaam niveau terugbrengen. Akoestische toepassingen kunnen helpen de lastige uitdaging op te lossen een flexibele, aantrekkelijke werkomgeving te creëren waar medewerkers plezierig en zonder afleiding kunnen werken.

 

1: David M. Sykes, "Productivity: How Acoustics Affect Workers’ Performance In Offices & Open Areas"

Productiviteit
0

lagere productiviteit in open kantoorruimtes

Werkverlies
0

minuten geconcentreerd werk per dag verloren door afleiding

Focus
0

meer focus en 51% minder afleiding door betere akoestiek van de ruimte

Akoestiek op kantoor

Ruim 90% van de bedrijfskosten van een organisatie houdt rechtstreeks verband met de efficiëntie van haar medewerkers. Daarom is het zaak om oog te hebben voor de invloed van akoestiek en binnenklimaat op kantoormedewerkers.

Meer info

Gerelateerde thema's

Meer over onze visie