Betere schoolresultaten dankzij goede akoestiek

27 september 2017

Het Onze-Lieve-Vrouw-Hemelvaart-Instituut te Waregem heeft onlangs een nieuw schoolgebouw gebouwd, waarin veel aandacht aan akoestiek is besteed.

Wat meteen opvalt aan het nieuwe pand zijn de ronde lijnen en vormen, zowel aan de buitenkant als binnenkant van het gebouw. Een bijzondere vormgeving die door architect Jos Leyssens van architectenbureau ‘Licence to Build’ niet voor niets is gekozen.

Gebogen vorm

Met haar bijzondere vorm is het Hemelvaart Instituut een opvallend gebouw in het centrum van Waregem. Leyssens: ''We hebben gekozen voor een gebogen buitenschil en ook de binnenwanden van de meeste lokalen zijn gebogen, wat maakt dat je geen zuivere, rechthoekige klaslokalen krijgt. Door het feit dat de wanden niet parallel tegenover elkaar staan krijg je een andere beheersing van het geluid en een andere nagalmtijd in een klaslokaal.” Naast de gebogen vorm van het gebouw is gekozen voor materialen met specifieke, akoestische eigenschappen. Leyssens: “In klaslokalen heb je vaak hele harde materialen, zoals harde vloeroppervlakten, wanden en kasten die het geluid niet absorberen. Dus je moet ergens materiaal voorzien dat voldoende absorbeert en dat de bots van geluiden in alle richtingen vermijdt. Dat hebben we hier gedaan in de vorm van akoestische plafonds uit minerale wol.''

video thumbnail, NL, Netherlands, Onze Lieve Vrouw Ascension Institute, Waregem, acoustics, school, education
Leerkrachten die voor een klas staan moeten vaak te luid spreken, waardoor ze last krijgen van de stem.

Jos Leyssens

Architect, Licence To Build

Concentratie

Het juiste geluid in een schoolgebouw is essentieel voor zowel leerkrachten als leerlingen. Leyssens: ''Leerkrachten die voor een klas staan moeten vaak te luid spreken, waardoor ze last krijgen van de stem. Een stem is zeer belangrijk voor een leerkracht. Als leerlingen niet horen wat de leerkracht zegt, dan verslapt de aandacht en dan is men niet mee. Dan hebben de leerlingen de les niet goed kunnen volgen en dat heeft een weerslag op de leerresultaten. Akoestiek in een school is dan ook heel belangrijk, zowel voor de gezondheid van de leerkrachten als de concentratie van de leerlingen.''

Nagalm

Sinds de jaren zeventig is er een norm omtrent akoestiek in (school)gebouwen in België. Deze norm, de NBN S01-400 is sindsdien meerdere malen aangepast. In de laatste aanpassing die begin 2013 is gedaan, zijn bijkomende eisen gesteld aan het akoestisch vermogen van gebouwen en schoolgebouwen. Leyssens: ''Het gaat dan vooral om de nagalmtijd, dus ruimteakoestiek die in het verleden nooit in overweging is genomen. De nagalmtijd is zeer belangrijk, want als geluid blijft hangen krijg je enorm veel ruis in een lokaal en dan begrijpt men niet wat er gezegd wordt. Daarnaast is ook het absorptievermogen van materialen meegenomen om de kwaliteit van een klaslokaal te verbeteren. In die zin is er sinds 2013 veel meer aandacht voor akoestiek in schoolgebouwen.''

Geluidsbeheersing

Een andere element waarover is nagedacht in het Hemelvaart Instituut, is de situering van de ruimtes. Zo is er bijvoorbeeld geen turnzaal of muzieklokaal naast de klaslokalen of studieruimtes geplaatst, omdat de geluidsdruk in deze ruimtes hoger is dan in een gewoon klaslokaal. Deze lokalen zijn dan ook op een uithoek van het gebouw gepositioneerd om overlast te voorkomen. Een goede beheersing van het geluid in de verschillende lokalen zorgt voor een hogere concentratie van de leerlingen. Leyssens: ''Als leerlingen gefocust kunnen luisteren, kunnen ze betere schoolresultaten bereiken. Ze moeten vijftig minuten de aandacht erbij houden en dat kan alleen maar als de kwaliteit van het geluid in een gebouw optimaal is.'' 

Gerelateerde artikelen